اشتباهات رایج در طراحی غرفه نمایشگاهی

اشتباهات رایج در طراحی غرفه نمایشگاهی

نمایشگاه‌های تجاری می‌توانند یکی از بهترین راه‌های بازاریابی، تبلیغات و رشد کسب و کار شما باشند. متاسفانه مانند بسیاری از استراتژی‌های فروش و بازاریابی، کسب و کارها هنگام آماده شدن برای شرکت در یک نمایشگاه تجاری اشتباهات زیادی را مرتکب می‌شوند. در هنگام غرفه‌سازی نمایشگاهی اگر هدف درست و دقیقی در نظر گرفته نشود، معمولا خطاهای زیادی رخ می‌دهد.

اما خوشبختانه پیشگیری از بروز چنین خطاهایی کار سختی نیست. تنها کاری که برای جلوگیری از بروز مشکلات در هنگام غرفه‌سازی نمایشگاهی باید انجام دهید این است که دقیقا بدانید به دنبال چه هستید و هدف شما از شرکت در نمایشگاه چیست؟

 

در اینجا برخی از رایج‌ترین خطاها و اشتباهاتی که کسب و کارها در هنگام شرکت در نمایشگاه‌های تجاری و غرفه‌سازی نمایشگاهی مرتکب می‌شوند را شرح خواهیم داد.


غرفه‌سازی نمایشگاهی بدون در نظر گرفتن یک هدف مشخص

اهدافی که برای شرکت در یک نمایشگاه تجاری و غرفه‌سازی نمایشگاهی در نظر می‌گیرید، مهمترین اصل برای این کار است. یکی از بزرگترین اشتباهات در هنگام غرفه‌سازی نمایشگاهی در نظر نگرفتن هدف برای این کار است. هدف شما باید کاملا واضح و قابل درک باشد و به درستی پیاده‌سازی شود.

متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها برای اهداف غرفه‌سازی نمایشگاهی وقت زیادی در نظر نگرفته و با چشمان بسته در یک نمایشگاه شرکت می‌کنند. غرفه‌سازی نمایشگاهی و طراحی غرفه یکی از مهمترین بخش‌های شرکت در نمایشگاه و معرفی برند و محصول خود به مشتریان است. شرکت در نمایشگاه‌های تجاری یک تمرین پرهزینه برای بازاریابی است و نتیجه نهایی که از یک نمایشگاه به دست می‌آید به این مساله وابستگی زیادی دارد.

قبل از این که طراحی غرفه نمایشگاه خود را آغاز کنید، ابتدا مطمئن شوید که هدف خاصی را برای این کار دنبال می‌کنید. با داشتن یک هدف واضح و قابل اجرا، طراحی غرفه‌ ای که بتواند به نتایج خوبی برای معرفی برند و محصولات شرکت دست پیدا کند، کار آسانی خواهد بود.

انتخاب یک پیام بسیار پیچیده

یکی از نکات کلیدی در هنگام غرفه‌سازی نمایشگاهی و رسیدن به یک طراحی موفقیت‌آمیز، سادگی است. این سادگی هم از نظر بصری در شکل غرفه و هم در پیامی که به مشتری و شرکای آینده کسب و کار ارائه می‌شود باید آشکار باشد.

انتخاب یک پیام تجاری پیچیده که ممکن است درک آن سخت باشد، یکی از اشتباهات رایج کسب و کارها در هنگام غرفه‌سازی نمایشگاهی است. بسیاری از کسب و کارهایی که کالاها و خدمات بسیار خوب و با کیفیتی ارائه می‌دهند، با این کار در رقابت با شرکت‌های دیگر، نمایشگاه‌های تجاری خود را عقب می‌اندازند.

به خاطر داشته باشید که نمایشگاه‌های تجاری محیط‌های بسیار شلوغی هستند که در آن‌ها شرکت‌کنندگان در معرض انواع چراغ‌ها و رنگ‌ها، پوسترهای بزرگ و نمایشگرهای بسیار جذاب برای نمایش محصولات قرار می‌گیرند. چنانچه پیام تبلیغاتی و بازاریابی شما برای خواندن و درک آن به زمانی بیشتر از ۳ ثانیه نیاز داشته باشد، برای مخاطبان پیچیده بوده و به آن توجه زیادی نمی‌شود.

استفاده از طراحی‌های بیش از حد شلوغ و درهم‌ریخته

سادگی تنها مربوط به پیام تبلیغاتی و بازاریابی کسب و کار شما نیست. سادگی باید در غرفه‌سازی نمایشگاهی و نوع طراحی غرفه‌ها نیز در نظر گرفته شود.

یکی از مهم‌ترین عوامل در طراحی موثر غرفه‌های نمایشگاهی، فضای سفید است. منظور از فضای سفید در واقع فضای خالی و استفاده نشده‌ای است که به منظور تاکید بر عناصر اصلی طراحی در غرفه‌سازی نمایشگاهی باید در نظر گرفته شود.

طراحان حرفه‌ای غرفه‌های نمایشگاهی از فضای سفید به عنوان یک مزیت برای برجسته کردن عناوین، تصاویر و سایر شکل‌های گرافیکی استفاده می‌کنند. همانند پیام تبلیغاتی غرفه، اگر برای بازدید از غرفه نمایشگاهی و درک مفهوم کلی آن به بیش از ۳ ثانیه زمان احتیاج باشد، توجه بازدیدکنندگان را جلب نخواهد کرد.

انتخاب غرفه‌های بسیار بزرگ و گسترده

در صورت برخورداری از بودجه و پشتیبانی کافی، کسب و کارها معمولا ترجیح می‌دهند از غرفه‌های بزرگ برای ارائه برند و محصولات خود به مشتریان استفاده کنند. با این وجود، برای اکثر استارتاپ‌ها، کسب و کارهای کوچک و شرکت‌هایی که برای اولین بار در نمایشگاه شرکت می‌کنند، استفاده از غرفه‌های بزرگ کار اشتباهی است، به خصوص زمانی که بودجه محدودی برای غرفه‌سازی نمایشگاهی وجود داشته باشد.

با این که غرفه‌های بزرگ در نمایشگاه‌ها توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند، اما هزینه‌های آن‌ها نیز به طرز قابل توجهی بیشتر خواهد بود. علاوه بر نیاز به استفاده از نمایشگرهای بزرگ‌تر و گران‌تر، شما مجبور خواهید بود مبلمان بیشتر، تیم کاری بزرگ‌تر و فضای گسترده‌تری برای غرفه نمایشگاهی خود تامین کنید.

درنتیجه با توجه به تمام موارد ذکر شده، با بزرگ‌تر کردن غرفه نمایشگاهی هزینه‌های آن نیز به شدت افزایش پیدا خواهند کرد که این مساله معمولا برای کسب و کارهای کوچک مقرون به صرفه نیست.