مهمترین نکات در طراحی غرفه نمایشگاهی

مهمترین نکات در طراحی غرفه نمایشگاهی

طراحی غرفه نمایشگاهی ترکیبی از علم و هنر است. طراحان گاهی اوقات سعی می‌کنند تا غرفه‌هایی منحصر به فرد و زیبا ایجاد کرده و مهارت‌های طراحی خود را به نمایش بگذارند.

یکی از چالش‌های اصلی در طراحی غرفه نمایشگاهی این است که حتی بهترین ایده‌ها برای غرفه‌های نمایشگاهی تجاری یک پنجره زمانی کوتاه برای جلب توجه مشتریان و بازدیدکنندگان دارند. بازدیدکنندگان از نمایشگاه تنها چند ثانیه به هر غرفه نگاه می‌کنند و طراحی غرفه نمایشگاهی باید طوری انجام شده باشد که در همین زمان کوتاه توجه افراد را جلب کند.

این امر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که طراحی غرفه نمایشگاهی به صورت جسورانه و نوآورانه‌ای انجام گرفته باشد. برای این کار شما باید سعی کنید تا از بنرها و نمایشگرهایی استفاده کنید که در میان شلوغی نمایشگاه بتوانند جلب توجه کنند.

کلید اصلی برای این کار یک برنامه‌ریزی دقیق است. برنامه‌ریزی برای طراحی غرفه نمایشگاهی و جذب مخاطب برای کسب بیشترین بهره از یک نمایشگاه تجاری امری ضروری است. در این جا قصد داریم به توضیح مهمترین نکات در طراحی غرفه نمایشگاهی بپردازیم.


مخاطبان ایده‌آل شما چه کسانی هستند؟

قبل از این که مراحل طراحی غرفه نمایشگاهی را آغاز کنید، بهتر است بدانید مخاطبان و مشتریان ایده‌آل شما چه کسانی هستند؟ چرا که طراحی غرفه نمایشگاهی شما باید در نظر این افراد زیبا و جذاب جلوه کند. غرفه شما حتی اگر جزو زیباترین غرفه‌های یک نمایشگاه هم باشد، افرادی که به کسب و کار شما علاقه‌ای ندارند را جذب نخواهد کرد.

آیا مخاطبان شما در این نمایشگاه حضور دارند؟

پس از شناخت دقیق مخاطبان خود، غرفه‌داران باید به بررسی جزئیات خاص نمایشگاه تجاری را که قصد دارند در آن شرکت کنند بپردازند. جمع‌آوری اطلاعات ویژه در مورد نمایشگاه مورد نظر و نیازهای بازدیدکنندگان می‌تواند به شما در طراحی غرفه نمایشگاهی مورد نظرتان کمک کند. برخی از این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • نوع بازدیدکنندگانی که انتظار می‌رود در این نمایشگاه شرکت کنند
  • نیازهای بازدیدکنندگان که به منظور رفع آن‌ها به این نمایشگاه مراجعه می‌کنند
  • برآورد تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه
  • نقشه نمایشگاه – غرفه شما در کدام قسمت نمایشگاه قرار می‌گیرد
  • تحقیقات بازار و تجربه‌های قبلی مشتریان

طراحی غرفه نمایشگاهی خود را با توجه به خواست مشتریان انجام دهید.

اگرچه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای جذب مشتری باید از طراحی‌های بسیار گران‌قیمت و پرخرج استفاده نمود، اما این نوع طراحی‌ها ممکن است مورد توجه مشتریان مخصوص شما قرار نگیرد. در بسیاری از موارد استفاده از نمایشگرهای گران‌قیمت و طراحی‌های پرزرق و برق ممکن است تنها راه جذب مخاطب نباشد.

پیام غرفه بسیار مهم‌تر از طراحی آن است. باید سعی کنید تا به این سوال پاسخ دهید: چگونه می‌توان مشتریان را برای مراجعه به غرفه خود جذب نمود؟

شما باید بدانید مشتریان مورد نظر شما چه خواسته‌ها و نیازهایی دارند. سپس سعی کنید از این پیام‌ها و نیازها در طراحی غرفه نمایشگاهی خود استفاده کنید. هرچقدر این پیام‌ها در طراحی غرفه نمایشگاهی شما واضح‌تر و روشن‌تر باشند، در جلب نظر مخاطبان تاثیر بیشتری خواهد داشت.

اندازه غرفه نمایشگاهی شما چقدر باید باشد؟

عامل بعدی که باید در طراحی غرفه نمایشگاهی خود در نظر بگیرید، اندازه و مساحت غرفه است. ابعاد نمایشگرهای استفاده شده در غرفه باید با فضای کل آن مطابقت داشته باشد. در ضمن فضای غرفه باید طوری طراحی شده باشد که برای رفت و آمد مشتریان نیز به اندازه کافی فضا وجود داشته باشد.

علاوه بر آن، فضایی که برای کارکنان و غرفه‌داران در نظر گرفته شده باید به اندازه‌ای باشد تا آن‌ها بتوانند به راحتی با مراجعه‌کنندگان ارتباط برقرار کنند.

مکان غرفه در نمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

محل قرارگیری غرفه در نمایشگاه یکی از اصلی‌ترین نکات برای موفقیت و بهره‌برداری کامل از یک نمایشگاه تجاری است. تا حد امکان باید سعی کنید غرفه خود را در مکان‌های پر رفت و آمد انتخاب کنید. معمولا غرفه‌هایی که بیشترین موفقیت را در نمایشگاه‌ها به دست می‌آورند غرفه‌هایی هستند که نزدیک به ورودی‌های نمایشگاه‌ها قرار دارند. معمولا به غرفه‌هایی که در راهروهای طولانی و گوشه‌های فضای نمایشگاه‌ها قرار دارند توجهی نمی‌شود.

در طراحی غرفه نمایشگاهی خود حتما از طرح‌های ۳ بعدی استفاده کنید.

در هنگام طراحی غرفه نمایشگاهی از تصاویری استفاده کنید که عمق داشته باشند. غرفه شما باید یک ورودی مشخص داشته باشد تا مشتری حس کند وارد فضای جدیدی شده است. فضای داخلی غرفه نیز باید بزرگتر از آنچه به نظر می‌رسد باشد.

آیا طراحی غرفه نمایشگاهی شما، برند شما را به خوبی معرفی می‌کند؟

بسیاری از غرفه‌ها حتی لوگو و نام برند و شرکت مورد نظر را به صورت برجسته نشان نمی‌دهند. این موضوع یک ایراد بزرگ در هنگام طراحی غرفه است. در صورتی که این کار یکی از اساسی‌ترین نکات در طراحی غرفه است. لوگو و نام برند باید بخشی از معماری غرفه نمایشگاهی باشد.