نقش نور در طراحی غرفه نمایشگاهی

نقش نور در طراحی غرفه نمایشگاهی

نورپردازی را می‌توان یکی از مهم‌ترین عواملی دانست که در طراحی غرفه نمایشگاهی می‌تواند بازدید را بیشتر و مخاطبان را جذب کند. در واقع با استفاده از نورپردازی می‌توان تاثیرات شگفت‌انگیزی را بر روی نگاه اطرافیان گذاشت. با توجه به کاربردهای گسترده‌ای که نورپردازی دارد می‌توان در طراحی غرفه نمایشگاهی از آن استفاده‌های فراوانی نمود.

امروزه با انواع نورپردازی‌ها و روشنایی‌هایی که به وجود آمده است، در واقع کار را برای طراحان غرفه نمایشگاهی آسان کرده است. نورپردازی صحیح به ما کمک می‌نماید که بتوانیم طراحی مورد نظر در غرفه نمایشگاهی را بهتر درک کنیم. برای اینکه بتوان از نورپردازی به طور مناسبی استفاده کرد باید به صورت اصولی و حرفه‌ای از آن در مکان‌های خاصی استفاده کرد.

همان‌طور که نور می‌تواند نقش مهمی در جذب مخاطبان داشته باشد، نورپردازی غیراصولی و غیر حرفه‌ای نتیجه‌ای عکس به همراه خواهد داشت. به همین دلیل در این مقاله شما را با اصول نورپردازی حرفه‌ای در طراحی غرفه نمایشگاهی آشنا خواهیم کرد.


دلایل اهمیت نورپردازی در طراحی غرفه نمایشگاهی

• برجسته کردن غرفه نمایشگاهی

یکی از دلایلی که از نورپردازی به عنوان رکن اصلی هر نمایشگاه استفاده می‌شود امکان برجسته کردن غرفه مربوط به شما است. همان‌طور که می‌دانیم غرفه‌های نمایشگاهی در واقع به تعداد زیاد وجود دارند. برای اینکه بتوانید در این رقابت پیروز شوید و مشتری‌های بسیاری را برای بازدید از برند و یا محصولات خود مشتاق کنید، نیاز به نقطه عطفی در طراحی غرفه نمایشگاهی خود دارید.

نور می‌تواند این امکان را برای شما فراهم آورد که با صرف هزینه‌های کم و در واقع با طراحی اصولی بتوانید به عنوان غرفه‌ای شناخته شده در نمایشگاه به فعالیت مشغول شوید.

• جذب نگاه مشتری

مشتری‌ها در واقع به دنبال مکانی هستند که متفاوت باشد. برای این منظور نوری که در نمایشگاه به طور خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند نگاه مشتری را به خود جذب کند. نورپردازی می‌تواند بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار دهد و آن‌ها را به سمت غرفه شما بکشاند.

از آن‌جایی که فضای نمایشگاه دارای نورپردازی گسترده‌ای است استفاده از نورپردازی متمرکز می‌تواند بازدید از غرفه شما را بیشتر کند. این نورپردازی از لحاظ بصری می‌تواند نگاه را به خود جذب کند. در واقع اولین هدف از طراحی غرفه نمایشگاهی جذب نگاه مخاطبان است. نور مناسب باعث می‌شود این امکان برای شما مهیا شود.

• ایجاد روشنایی غرفه نمایشگاهی

غرفه‌هایی که از لحاظ نورپردازی دارای مشکلاتی هستند نمی‌توانند به راحتی پاسخگوی نیازهای بازدیدکنندگان باشد. به همین دلیل میزان بازدید از آن‌ها می‌تواند بسیار پایین‌تر از دیگر غرفه‌ها باشد. همان‌طور که می‌دانیم ایجاد روشنایی یکی از از ویژگی‌هایی است که باید در نورپردازی غرفه نمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

محصولات مورد نظر شما در روشنایی قابل دیدن هستند. با استفاده از روشنایی می‌توان کیفیت و نوع محصولات را به خوبی مشاهده کرد. برای این منظور غرفه‌های تاریک نمی‌توانند مشتریان زیادی را به خود جذب کنند.

• درک هدف نمایشگاه

شاید در وهله اول که از نورپردازی در طراحی غرفه نمایشگاهی صحبت می‌کنیم، به نظر کار ساده‌ای بیاید، ولی باید عنوان کنیم که نورپردازی باید به گونه‌ای صورت گیرد که نشان‌دهنده هدف غرفه مورد نظر باشد. با استفاده از نورپردازی می‌توانید مخاطبان را متوجه محصول مورد نظر خود و هدفتان نمایید و پیام خود را از این طریق به آن‌ها برسانید.

با انواع نورپردازی‌هایی که امروزه به وجود آمده است رسیدن به این نکته می‌تواند برای طراحان بسیار راحت‌تر صورت گیرد. می‌توانید بر روی آرم و یا برند مورد نظر خود نورپردازی مناسبی را ایجاد کنید تا پیام شما راحت‌تر به مخاطب القا شود.

• ایجاد زیبایی در طراحی غرفه نمایشگاهی

یکی از نقش‌های نورپردازی را می‌توان ایجاد زیبایی در غرفه نمایشگاهی دانست. زیبایی می‌تواند در هر نوع طراحی به راحتی به چشم بیاید و مشتری را به خود جذب کند. در واقع زیبایی در طراحی غرفه نمایشگاهی از طریق نورپردازی مناسب، بازدید از غرفه شما را بیشتر ‌می‌کند. برای این منظور از نورپردازی‌های جذاب استفاده کنید.

انواع چراغ هایی که در طراحی غرفه نمایشگاهی استفاده می شود

با توجه به اینکه در مورد اهمیت نورپردازی در طراحی غرفه های نمایشگاهی به اطلاعات مناسبی دست پیدا کرده‌اید می‎خواهیم شما را با انواع چراغ‌هایی که برای ایجاد نورپردازی در داخل غرفه نمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد آشنا کنیم.

همان‌طور که گفته شد محیط نمایشگاه کاملا روشن است و انواع نورپردازی‌ها در آن به چشم می‌خورد. برای اینکه بتوانید در طراحی غرفه نمایشگاهی خود خلاقیت به خرج دهید باید از نوع خاصی از چراغ‌ها استفاده کنید تا بتوانید محصول مورد نظر خود را بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار دهید. چراغ‌هایی که در نورپردازی نمایشگاه استفاده می‌شوند را می‌توان به صورت زیر نام برد.

• چراغ های دیدنی

این نوع از چراغ‌ها شامل لامپ‌هایی هستند که روشنایی کلی غرفه نمایشگاهی را ایجاد می‌کنند. سایز این چراغ‌ها بزرگ نیست و دارای ابعاد نسبتا جمع و جوری هستند. می‌توان از این چراغ‌ها هم برای روشنایی کلی غرفه و هم برای تاکید بر روی محصول مورد نظر استفاده شود. انواع نورهای تاکیدی، نقطه ای، پخش شونده و تزیینی می‌تواند از طریق این چراغ‌ها در طراحی غرفه نمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

• چراغ های نمایشی

برای اینکه بتوانید محیطی را در معرض دید مخاطبان خاص جلوه دهید، استفاده از این نوع چراغ‌ها پیشنهاد می‌شود. در واقع برای ایجاد نورهای گرافیکی رنگی و یا تزیینی بیشتر، این نوع چراغ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. لامپ‌های LED و یا چراغ‌های ریسه‌ای می‌توانند جزو چراغ‌های نمایشی محسوب شوند.

• چراغ های بنر

این چراغ‌ها نور پس زمینه بنرهای تبلیغاتی را به خوبی ایجاد ‌می‌کنند. در اکثر مواقع در پشت پوسترها قرار داده می‌شوند تا بتوانند چشم را به خود خیره کنند. از این چراغ‌ها بیشتر برای تبلیغ محصولات استفاده می‌شود. معمولا لامپ‌های کوچک LED برای چراغ‌های مورد استفاده در بنر تولید می‌شوند.